Jedź bezpiecznie odc. 842 (skandaliczne skręcanie, niekontrolowane zmiany pasów ruchu)

29 kwi 2021
27 374 wyświetleń

Komentarze
  • Dlaczego? Dlaaaaczeeeegooo!

    Jan JohnnyJan Johnny13 godzin temu
  • Zgłaszać i jeszcze raz zgłaszać na policje cwaniaków. A nagranie jest dowodem. Panowie z policji się ucieszą może by tak po 5tyś kary za cwaniactwo

    PanevPanevDzień temu
  • Polecam pojeździć samochodem ciężarowym i zobaczyć jak osobówki zajeżdżają przy skrętach i wjeżdżają pod maskę

    Kamil NKamil NDzień temu
  • PRL normalnie tragedia prowadzacy

    osa adiosa adi2 dni temu
    • Widać, że gówniarz jesteś i nie wiesz co to jest . A audicą jeździsz z prlu

      PanevPanevDzień temu
    • @Artur Rutkowski o poziom

      osa adiosa adiDzień temu
    • Pan Marek to facet z klasą i wiedzą w przeciwieństwie do niektórych ....:p

      arsenlesznoarsenleszno2 dni temu
    • o co Ci chodzi?

      Artur RutkowskiArtur Rutkowski2 dni temu
  • Brawo, tak trzymać!

    ZefliczekZefliczek2 dni temu
  • Z wielkim szacunkiem panie Dworak prosze, aby nie przestawal pan edukowac nas kierowcow i przypominac poprawnie jezdzic w gaszczu ulic. A do organizatorow drog prosba o rozsadek - kierowca bmw.

    L LL L2 dni temu
  • Ja nie moge jechac ani wjechac na torowisko bo tramwaje dzydzun robia a moje Jimny ma tak waskie kola ze jedzie po torach prosto szczegolnie po mokrych . Moze Pan Marek wsiadzie do fiata Uno Suzuki Jimny Matiza Tico i sprubuje po torach Kalwaryjska jest do tego wspaniala .. zamiast Bujac sie Subaru sponsora . .. WYIDEALIZOWANE TROCHE. moze by infrastrukture zmienic z kanonow lat 60 XXw na taka z 2k21 BYLO BY FAJNIE .. darmowe parkingi pietrowe , tramwaje zamiast buspasow . Kladki dla pojazdow a nie MPK jak ta w Plaszowie za naszw podatki . Itp itd tiu tiu tiu. A propos samochody malolitrazowe zajmuja mniej miejsca spalaja mniej paliwa wytwarzaja mniej smogu i zabieraja mniej tlenu !!

    Zielak77Zielak773 dni temu
  • 3:45 myślę, że żaden policjanci nie ukarałby tutaj kierowcy za jazdę buspasem z zamiarem prawoskretu, ponieważ większe zagrożenie i spowolnienie ruchu powstaje podczas takiego manewru niż w sytuacji gdyby autobus musiałby zwolnić/ zahamować na skutek wjeżdzania białego pojazdu na posesję. Być może zamiast zmiany organizacji ruchu warto byłoby dodać odpowiedni zapis w ramach nowelizacji kodeksu drogowego, umożliwiajacy jazdę bus pasem celem wykonania skrętu w prawo zaraz za skrzyżowaniem odpowiednio ubierają to w słowa

    OlgierdosOlgierdos3 dni temu
  • nie znoszę polskich dróg - nigdzie w Europie Zachodniej od Czech zaczynając tak źle sie nie jeździ - czy to miasto czy obwodnica czy autostrada

    MargPL srMargPL sr3 dni temu
  • Potem tak też wygląda na parkingach :)

    arot77arot773 dni temu
  • Moim zdaniem Pan Marek Dworak w każdym odcinku powinien mieć prawo przyjebać najgorszemu kierowcy, tak dla odreagowania.

    Adrianek NiepodamAdrianek Niepodam4 dni temu
    • Nie Pan Marek, tylko ten, któremu taki kierowca zajechał drogę i jeszcze pokazał faka. :)

      FraukaFrauka2 dni temu
    • jestem za...

      tegesnotegesno3 dni temu
  • z Wadowickiej w Kalwaryjską trzymanie się właściwych pasów ruchu jest też o tyle istotne, iż skręcający w prawo z Kamieńskiego maja w tym samym czasie zieloną strzałkę. Jadący na skos uniemożliwiają płynny skręt w prawo z Kamieńskiego.

    marblikmarblik4 dni temu
    • @Albert Maciaczyk No i tak musisz się zatrzymać. A jak się nie zatrzymujesz, czyli łamiesz PoRD, to równie dobrze możesz jechać na czerwonym czy z lewoskrętu w prawo. ;) Chyba, że Cię źle zrozumiałem, może miałeś na myśli sygnalizator kierunkowy.

      Radek68Radek6813 godzin temu
    • @Radek68 strzałka w prawo nie umożliwia płynnego skrętu w prawo? Oj, byś się ździwił. Znam skrzyżowanie - przejeżdżam je często jadąc do pracy- gdzie akurat na zielonej strzałce mam bezkolizyjny skręt.

      Albert MaciaczykAlbert Maciaczyk20 godzin temu
    • @Radek68 to oczywiste, że strzałka jest warunkowa, ale przez nietrzymanie pasa ruchu przez jadących w ciągu Wadowicka-Kalwaryjska na zielonej strzałce z Kamieńskiego przejeżdża może jeden samochód a mogłoby kilka

      marblikmarblik3 dni temu
    • Zielona strzałka nie umożliwia płynnego skrętu, bo jest to strzałka warunkowa, przed którą i tak trzeba się zatrzymać. A do tego nawet zmieniający pas ruchu ma wtedy pierwszeństwo. Niemniej, gdyby jadący lewym pasem trzymali się go, to nawet ten manewr byłby łatwiejszy.

      Radek68Radek684 dni temu
  • Jeśłi chodzi o przejeżdżanie ciągłych linii to rzeczywiście pomogą tylko separatory i to takie wysokie na 30 cm. Warszawa, połączenie ulic wybrzeże Gdyńskie i Marymonckiej w ul. Pułkową. jadę od strony Wybrzeża Gdyńskiego. Zamierzam skręcić na światłach w prawo. muszę zmienić pas na prawy. włączam kierunek, patrzę w prawe lusterko czy nic nie jedzie i zaczynam zmieniać pas w miejscu gdzie kończy się linia ciągła. Nagle z prawej strony wyprzedza mnie na dużej szybkości passat, co powoduje że muszę awaryjnie hamować bo inaczej wjechałbym w samochód stojący przede mną. Jak się okazało cwaniak z passata jechał za mną (więc go w prawym lusterku nie widziałem) dużo szybciej niż ja i w ostatniej chwili wyjechał zza mnie z prawej strony, jeszcze w miejscu gdzie obszar wyłączony przechodzi w linię ciągłą. Gdybym nie odbił z powrotem i nie wyhamował, byłaby moja wina a cwaniak pojechałby dalej.. ze względu na to jestem za montowaniem separatorów gdzie się da, bo takie sytuacje z olewaniem ciągłej linii są nagminne.

    Janek1236Janek12364 dni temu
    • Dlatego ja mam też kamerę z tyłu. Bo w takiej sytuacji jednak winnym byłby tamten, tylko trzeba to udowodnić.

      Radek68Radek684 dni temu
  • Dziękuję za film ☺️☺️

    KobraWarriorKobraWarrior4 dni temu
  • 0:33 Ten też się popisał przed kamerą - brawo 3:00 ... i agresji 6:12 Obstawiam jazdę z "klapkami na oczach" czyli "nie interesuje mnie, że jest drugi pas na wprost i że to ja muszę ustąpić" 6:48 Kobieta taka agresywna i taka cwaniakująca? Bardzo smutne ...

    młody kierowcamłody kierowca4 dni temu
    • @Mr.Peanutbutter Za kółkiem nie spotykam się z agresywnymi kobietami nie licząc tych, które jadą na zderzaku, ale to również UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE ...

      młody kierowcamłody kierowca2 dni temu
    • Cóż, jeżeli dziwi cię agresywna kobieta znaczy że z niewieloma musiałeś mieć do czynienia.

      Mr.PeanutbutterMr.Peanutbutter3 dni temu
    • Ten banan z 0:33 to ciężki przypadek samochodozy....

      Amadeo アマデオAmadeo アマデオ4 dni temu
  • organizator ruchu już poprawił organizacje na rondzie Matecznego

    SlawnyC79SlawnyC794 dni temu
  • 6:40 Kierujaca , próba zepchniecia pojazdu 2 krotnie ,nie włączenie kierunkowskazu , zajechanie drogi gwałtownie hamując.Ile pnt. karnych ta osoba dostała , czy jeszcze mozna ją spotkac na drogach?

    pc xpc x4 dni temu
    • Na pewno tak. nie wiem nawet czy ostatecznie jakikolwiek mandat zapłaciła.Bardzo często takie sprawy kończą się po znajomości, pouczeniem lub uniewinnieniem..

      Janek1236Janek12364 dni temu
  • Jak nie zaczniecie w Krakowie jeździć normalnie to zrobią wam utrudnienia, zasieki, separatory, kostki brukowe i durne zwężanie ulic jak w Jaworznie.

    Dawid HochausDawid Hochaus5 dni temu
    • Od dawna już robią.

      Michał PileckiMichał Pilecki4 dni temu
  • Nie boją się to jeżdżą jak chcą....

    Amief TatakaAmief Tataka5 dni temu
  • Takich busów jest więcej.

    Marcin PMarcin P5 dni temu
  • Zwykle ci co nie rozumieją przepisów (nie mówię tu tylko o temacie tego odcinka) są zazwyczaj "najmądrzejsi", bezrefleksyjni i pewni swojej racji. Przykład: pani zajeżdżają a drogę na ul. Kalwaryjskiej.

    WojtekWojtek5 dni temu
  • 7:17 a nie lepiej namalować linie prowadzącą

    MinoxMinox5 dni temu
    • @riesling tak, to tylko wskazuje, że w każdej chwili może się powtórzyć..🤣🤣

      smok wawelskismok wawelski5 dni temu
    • @smok wawelski Od ostatniej większej powodzi też już trochę czasu minęło.

      rieslingriesling5 dni temu
    • jeszcze by się to czytelne zrobiło, i dopiero byłby problem.

      g wg w5 dni temu
    • @riesling masz troche racji - od dwudziestu lat nie bylo takiej zimy.. Kasa sie rozproszyła..

      smok wawelskismok wawelski5 dni temu
    • Zima była za droga więc nie będzie sprzątania, nie będzie linii, nie będzie niczego.

      rieslingriesling5 dni temu
  • Propo sytuacji na Matecznym, jeżdżę codziennie i rzadko kto jedzie poprawnie, jeśli potrzebujecie odremontować bok auta to spokojnie wpadajcie :)

    PiotrPiotr5 dni temu
  • Na materiale widać, że oznakowanie poziome na wyjeździe z ronda Matecznego w Kalwaryjską jest już dość wytarte - może przy okazji najbliższego warto by też pomalować linię prowadzącą między pasami do zjazdu w Kalwaryjską?

    loonatic90loonatic905 dni temu
  • Bo jest to tak, że jak już ktoś zda prawo jazdy i śmiga przez 10 lat powoli zapominając przepisy lub specjalnie je olewając "bo w końcu nic się mi się nie stanie".... Podejrzewa, że na egzaminie kontrolnym połowa by teraz poległa.

    Maseratii BungalosMaseratii Bungalos5 dni temu
    • dołoże, bo jest z czego - 80% by miało duze problemy ze zdaniem teraz egzaminu. do tego juz sobie wyobrażam te teksty - panie, jo tu jeżdżom tak juz 30 lat..

      smok wawelskismok wawelski5 dni temu
  • Te sytuacje na Krakowskiej to nie można by już machnąć ręką i puścić ich? Robicie aferę że ktoś źle się ustawił raz czy dwa XDDDD

    TMD TMDTMD TMD5 dni temu
    • @TMD TMD nie kolego - nie masz racji.. Jesteśmy przychylni ale nie dla cwaniaków i kretynów.. Przecież to widac kiedy sie ktos zagapi i pomyli, a kiedy jedzie jak wsiok i nie ustawia się prawidlowo do skrętu - to jest elementarz drogowy.. Druga sprawa - nie mieszkasz tu, to nie komentuj, obejrzyj kompilacje z własnego podwórka i tam sie czepiaj .. To skąd jesteś??

      smok wawelskismok wawelski11 godzin temu
    • Akurat nie mieszkam nawet w Polsce od 15lat i nigdy nie jeździłem po Polskich drogach xD ale to jednak prawda że jesteście tacy nie przychylni drugiemu człowiekowi, który popełnia błąd 😂😂

      TMD TMDTMD TMD3 dni temu
    • @bas_sko na to wyglada, chyba się koleś poznał na filmie.. 🤣🤣

      smok wawelskismok wawelski5 dni temu
    • nie, nie można. Jeździsz tak samo ?

      bas_skobas_sko5 dni temu
    • Pomnóż to przez kilkadziesiąt takich sytuacji dziennie na jednej ulicy i jeszcze razy ileś podobnych przypadków w jednym tylko mieście. Przecież po to jest ten program, żeby pokazywać błędy. A takie bywają akurat niebezpieczne.

      Łukasz BieńŁukasz Bień5 dni temu
  • A ja sie wcale nie dziwię, bo tak właśnie obecnie ludzie są uczeni.

    Tomek BiessTomek Biess5 dni temu
    • Nie .. nie masz racji - dwukrotne fatalne ustawienie się do skrętu przerywa egzamin.. Naciskamy na to aby się prawidlowo ustawiać..

      smok wawelskismok wawelski5 dni temu
  • Mam pytanie do wszystkich. A co jeśli po torowisku będzie jechać za nami tramwaj? Musi czekać, czy musimy mu zjechać?

    RockRock5 dni temu
    • @Dominik Piekarczyk rozumiem ze ty tez uzywasz "dzwonka" jak dojezdzasz do auta skrecajacego np w lewo jak na filmiku??? Idz kup chipsy i włóż prawko spowrotem

      imię nazwiskoimię nazwiskoDzień temu
    • Jak widzisz tramwaj to przypuszczasz potem na lewy pas. Jak stoisz na torowisku to powinien troszkę zwolnić umożliwiając manewr ale też tramwaj powinien użyć dzwonka.

      Dominik PiekarczykDominik Piekarczyk4 dni temu
    • @g w wg zapisu w PoRD.. 👌👍🤣

      smok wawelskismok wawelski5 dni temu
    • jak będziesz miał włączony kierunkowskaz, to ominie Cię z prawej.

      g wg w5 dni temu
    • Ani to, ani to - zepchnie cię.. Żartowałem.. Jest takim samym użytkownikiem drogi jak każdy pojazd, musi poczekać..

      smok wawelskismok wawelski5 dni temu
  • Wg mnie 3/4 osób które jeżdżą autami, różnymi - mam na myśli także ciężarowe, nie mają pojęcia o podstawach ruchu drogowego. Do tego dochodzi chamstwo i arogancja oraz myśl: "ja jestem fajny". Na innym kanale w yt doskonale można zaobserwować jaki jest poziom kultury na drogach a o znajomości przepisów nie wspomnę. Przepraszam, że użyje tego zwrotu, ale na drogach panuje całkowite bezmózgowie i chamstwo = bydło.

    Mar KoMar Ko5 dni temu
    • @Mar And wszędzie jest to samo, zachód, wschód, daleki wschód czy ameryka.. popatrz na kompilacje od majfriendów, tam nie ma nudy..🤣🤣👌

      smok wawelskismok wawelski4 dni temu
    • @smok wawelski raczej jak na dzikim wschodzie. mam wrażenie że coraz bardziej upodobniamy się do nacji za wschodnią granicą.

      Mar AndMar And4 dni temu
    • Dobrze, ze nie piszesz "jak na dzikim zachodzie"

      smok wawelskismok wawelski5 dni temu
  • Nie widać kierunkowskazów zza pozostałych aut to dodatkowe niebezpieczeństwo.

    Mały KsiążeMały Książe5 dni temu
  • 0:33 - 0:35 - hahaha, daleko nie trzeba szukać przykładów :D

    Hotel SpotterHotel Spotter5 dni temu
    • 😆😆😆😆😆😆

      Daniel DanielowyDaniel Danielowy3 dni temu
    • dokładnie to samo chciałem napisać :))

      AzerothAzeroth5 dni temu
  • Nie do końca, skręcając w prawo troszkę z lewej części jest łatwiej skręcić

    MateoMateo5 dni temu
    • @Michał Skotniczny jak jest wąska droga i jadą tiry z nad przeciwka też strach zbliżyć się do samej lewej krawędzi skręcając w lewo

      MateoMateo2 dni temu
    • Łatwiej też jeździć rowerem albo chodzić pieszo. Jeździć trzeba umieć i chcieć umieć jeździć prawidłowo i bezpiecznie.

      Michał SkotnicznyMichał Skotniczny2 dni temu
    • Przy ogromnej większości pojazdów skręt w prawo bez odbijania w lewo nie jest żadnym problemem, jeśli kierowca czuje rozmiary pojazdu.

      Łukasz BieńŁukasz Bień5 dni temu
  • 9:47 piękny byłby dzwon z tym Suzuki a policja zapewne uznałaby winę wyjeżdzającego z podporządkowanej.

    pudeloshapudelosha5 dni temu
  • ptzeciez tym busem to skręcał od prawej w lewo bo melepeta przed nim nie umiala skręcić z podporządkowanej. dodatkowo od razu celowal zeby za niego wjecjac a nie przed

    xtremextreme5 dni temu
    • @Łukasz Bień fimik nie odpoczatku sugeruje cze czlowiek stal jakis czas za nim widzial ze nie umie skrecic w lewo to sie wku#$ł i skrecił razem z nim.

      xtremextreme5 dni temu
    • @xtreme Tyle że akurat ten kierowca nie popełnił żadnego błędu, a przynajmniej nie wynika to z nagrania. Gdzie tu widzisz „troglodytę”?

      Łukasz BieńŁukasz Bień5 dni temu
    • @Łukasz Bień ten progran jest przez to ze troglodyci nie umieja na rondach jezdzic, nie umieja rozczytac ktory jest czyj pas, ze na przejsciach wyprzedzaja. ogladam od poczatku i utwierdzony ze jezdzic umie 2~5 % reszta stara sie turlac jak sie uda

      xtremextreme5 dni temu
    • @xtreme I oby nie spotkał Cię nikt inny. Przez takie postawy ten program ma już ponad 800 odcinków.

      Łukasz BieńŁukasz Bień5 dni temu
    • @Łukasz Bień oby

      xtremextreme5 dni temu
  • 5:50 czyli trzeba przewidzieć, że będzie ten próg oddzielający, czy skrecac z prawego pasa?

    Marcel BushMarcel Bush5 dni temu
    • @Marcel Bush Nie wyobrażam sobie skrzyżowania, na którym organizator ruchu zmuszałby kogoś do skręcania w lewo z prawego pasa, gdy środkowym biegnie torowisko. Nigdy czegoś takiego nie widziałem. Zawsze w takich sytuacjach separator kończy się ileś metrów przed skrzyżowaniem, właśnie po to, żeby nikomu nie przyszło do głowy skręcanie w lewo z prawego pasa.

      Łukasz BieńŁukasz Bień4 dni temu
    • Czyli najlepiej usunąć próg z tego miejsca w takim razie, bo jest położony nie logicznie

      Marcel BushMarcel Bush5 dni temu
    • Na lewym pasie za gumowym krawężnikiem jest strzałka wyznaczająca kierunek jazdy z lewego pasa ruchu, więc siłą rzeczy na prawym obowiązują zasady ogólne. Nic nie stoi na przeszkodzie, wiedząc o potrzebie zmiany kierunku jazdy w lewo, żeby zająć lewy pas w momencie kiedy on się zaczyna, a nie pod koniec szukać możliwości na siłę.

      Wojtek9734Wojtek97345 dni temu
    • przewidzieć, bo trzeba skręcać od lewej krawędzi

      PawPaw5 dni temu
  • 6:10 Tutaj wchodzi w grę zwykła "zaradność". Po co mam wjeżdżać na kończący pas skoro mogę od razu wjechać na ten mający kontynuację? Wymagane jest tutaj pełne oznakowanie pasów ruchu aby nie było wątpliwości. 9:08 Dla mnie też są niezrozumiałe takie sytuacje, że dojeżdżam do skrzyżowania w żaden złośliwy sposób, ale zgodny z zasadami ekonomicznej jazdy i nagle z prawego czy lewego pasa wjeżdżają przede mnie samochody skracając mi nie jako drogę hamowania. Co za głupota, czy ci ludzie nie zdają sobie sprawy, że mam w jakiś sposób wyliczoną drogę hamowania i teraz muszę albo zacząć gwałtowniej hamować, albo próbując uniknąć kolizji też zmienić nie przepisowo pasa ruchu. To właśnie w takich sytuacjach dochodzi do karmboli, ale kierowcy tego nie potrafią zrozumieć dla nich liczy się czas, który i tak stracą czekając przy rozbitym samochodzie na pomoc.

    Michał GodlewskiMichał Godlewski5 dni temu
    • @maniecki1991 Według niektórych zaradni kierowcy od razu wbrew przepisom i logice wjeżdżają na pas, który ma kontynuację bez bawienia się w jakieś suwaki czy ponowne włączanie się do ruchu.

      Michał GodlewskiMichał Godlewski4 dni temu
    • Jaka zaradność? Jaka jest różnica w zaradności, w którym momencie wjedziesz na kontynuowany pas? Bo jak chwilę później zmienisz pas, to już nie będzie zaradnie? XD Przynajmniej będzie zgodnie z przepisami.

      maniecki1991maniecki19915 dni temu
    • Na Matecznym obok biurowca został poszerzony chodnik przez co wjeżdzajać w Kalwaryjska dwa samochody nie zmieszczą się obok siebie i musza na zakładke wjeżdżać już z ronda

      KUBULKUBUL5 dni temu
    • to proste: masz wjechać na kończący się pas bo nie możesz od razu wjechać na ten mający kontynuację. Mam nadzieję, że pomogłem.

      yolk7777yolk77775 dni temu
  • To wpływ UE i lewackich ideologii! Oni wszysto odwracają! :)

    LL5 dni temu
  • Może to już czas przestać dręczyć widzów ka. gań.cem?

    LL5 dni temu
  • to był seat ateca, nie arona

    06mateusz1206mateusz125 dni temu
  • Jak można skrecać w lewo z torowiska to się boją, ale jak nie można jechać po torowisku to chętnie korek omijają jadąc po torach.

    Asdf QwertAsdf Qwert5 dni temu
  • Kierowcy z kompleksem dyszla.

    Beata taszaBeata tasza5 dni temu
  • To nie brak wiedzy, tylko ułatwienie sobie życia. Po co z lewego pasa w lewy, a potem zmienić na prawy, skoro może od razu się na prawy władować.

    dino370pldino370pl5 dni temu
    • Oczywiście że można. Pod 2 warunkami: 1 - kierunkowskaz i ustąpienie pierwszeństwa. 2 - Nie przejeżdżanie po ciągłych liniach.

      Michał SkotnicznyMichał Skotniczny2 dni temu
    • ułatwienie sobie życia, dopóki nie dojdzie do kolizji

      maniecki1991maniecki19915 dni temu
    • +1

      MateoMateo5 dni temu
  • Na końcu ulicy przy której mieszkam jest za budynkiem wyjazd z podwórka. Wczoraj auto wyjeżdżało i kobieta jadąca rowerem po chodniku przy budynku dość szybko, wjechała mu w błotnik i przez maskę 'przeleciała'. Najpierw wyzywała faceta, potem nie chciała by wezwać pogotowie, policję. Ale była mocno poturbowana, nogi miała jak z waty - ok. 70 lat. Facet roztrzęsiony, więc ja zadzwoniłam na 112. Kobieta nie chciała jechać do szpitala, pogotowie stało z 20 min. namawiając ją ze mną, policją. Ale się uparła i podpisała brak zgody. Policjant powiedział że to jej wina, bo jej. Dlaczego nie pojechała do szpitala? Nie wiem, chociaż moja mama kiedyś na parkingu przed sklepem też miała spotkanie z autem, poturbowaną kierowca zostawił. Zadzwoniła do mnie, przyjechałam i zawiozłam ją na pogotowie, miała wstrząśnienie mózgu, oraz parę szwów na policzku. Nie chciała powiedzieć dlaczego nie pozwoliła wezwać pogotowia. Pewnie tak samo mówiła kierowcy że jej nic nie jest. Dlaczego?

    BasiaBasia5 dni temu
  • Moja mama mieszka na osiedlu, gdzie dla aut są drogi jednokierunkowe, a dla rowerzystów dwukierunkowe. Zawsze, gdzie jest zakręt, kiedy mama nie widzi co za nim jest schodzi z roweru i go prowadzi ponieważ kierowcy jadą przy krawędzi strony w którą skręcają. Lekceważą znaki - 'nie dotyczy rowerów'.

    BasiaBasia5 dni temu
  • Sytuacja identyczna jak ta na Matecznym ma miejsce na Czyżyńskim przy skręcie w aleje pokoju. Matołki z prawego walą na lewy po ciągłej i mają potem pretensje. Jak znajdę nagranie to wyśle do was.

    Dominik WDominik W5 dni temu
  • 6:54 Rondo Matecznego - jakże piękny przykład ronda bez ruchu okrężnego. Pytanie za 100 punktów: ile na tej budowli drogowej jest skrzyżowań? (widok z góry: www.google.pl/maps/@50.0356689,19.939497,123a,35y,54.58h,45t/data=!3m1!1e3?hl=pl). Czemu pytam? Bo gdyby wprowadzić tu ruch okrężny, czyli postawić na wlotach znaki C-12 i przemalować pasy na obwiedni, to - zdaniem Marka Dworaka - ta cała budowla stałaby się nagle jednym skrzyżowaniem "o ruchu okrężnym". To tak w nawiązaniu do odcinka 840. Szerokości.

    Radosław BuchtaRadosław Buchta5 dni temu
    • @Piotr Pilinko >definicja skrzyżowania w Polsce jest problematyczna (...)< W pełni się zgadzam, nasze PoRD w wielu miejscach jest niespójne, niejasne i dlatego często bywa interpretowane, zamiast stosowane. Uważam, że powinno być napisane na nowo od podstaw, a nie milion razy nowelizowane. >Tam brakuje słowa "wyłącznie" by można użyć indukcji na "nigdzie indziej"< Nie musi tam być tego słowa. C-12 jest jednoznaczny, jak inne znaki z tej samej grupy: od C-1 do C-5 oraz C-9 i C-10. Wybór masz przy C-6, C-7 i C-8 oraz C-11. Przykładowo przy C-5 pojedziesz tylko na wprost i "nigdzie indziej". :) >Natomiast w przypadku traktowania SoRO z C-12+A-7 (czyli najpopularniejszej konfiguracji) jako wielu skrzyżowań pojawia się inny problem: pierwszeństwa: po wjeździe na obwiednię należałoby ustępować pierwszeństwa wjeżdżającym (mimo iż mają znak A-7 - tyle, że ten znak jest dla nich, a nie dla nas)< Niezależnie czy C-12 stoi samotnie czy razem z A-7, to kierowca znajdujący się na rondzie ma świadomość, że wszystkie skrzyżowania wokół wyspy centralnej są tak samo oznakowane jak skrzyżowanie, którym wjechał. Wynika to z samej dyspozycji znaku C-12 "ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu". Nie do jakiegoś fragmentu wyspy, tylko na całym jej obwodzie. Nawet najbardziej szalony zarządzający ruchem nie ustawi np. na trzecim skrzyżowaniu wlotowym zamiast C-12, dajmy na to C-4 "nakaz skrętu w lewo" :) Podobnie jest z drogą jednokierunkową, gdy na jej wlocie widzisz D-3, to masz świadomość, że na jej wylocie "stoi" B-2, mimo że jest przeznaczony dla tych jadących z przeciwka. >pierwszeństwo na skrzyżowaniu, na którym nie ma oznakowania dotyczącego pierwszeństwa w polskich przepisach wymaga wcześniejszego znaku D-1 (który nie został odwołany przez D-2) (...)< Wybacz, ale jesteś w błędzie. Pierwszeństwo na skrzyżowaniu bez znaków określających pierwszeństwo wyznacza reguła prawej ręki. Dlatego właśnie, gdy C-12 stoi samotnie, to wjeżdżający na rondo mają pierwszeństwo (reguła prawej ręki, nic poza tym). Powiem więcej, nawet gdyby tam nie stał żaden znak, to wtedy także wjeżdżający na rondo mieliby pierwszeństwo, bo C-12 w żadnym wypadku nie decyduje o pierwszeństwie.

      Radosław BuchtaRadosław Buchta5 dni temu
    • @Radosław Buchta Co do przemyśleń: 1) definicja skrzyżowania w Polsce jest problematyczna, bo znaki oznaczające wyjazd z drogi prywatnej/strefy zamieszkania są umieszczone prostopadle do drogi, która z automatu ma pierwszeństwo co nie ułatwia kierowcy rozpoznania czy minął właśnie skrzyżowanie, czy dojazd do drogi wewnętrznej (który nawierzchnią nie różni się często o drogi publicznej) - co ma istotne znaczenie dla przywrócenia prędkości domyślnej (policja lubi się za takimi "pseudoskrzyżowaniami" ustawiać z radarem 2) Tam brakuje słowa "wyłącznie" by można użyć indukcji na "nigdzie indziej" Natomiast w przypadku traktowania SoRO z C-12+A-7 (czyli najpopularniejszej konfiguracji) jako wielu skrzyżowań pojawia się inny problem: pierwszeństwa: po wjeździe na obwiednię należałoby ustępować pierwszeństwa wjeżdżającym (mimo iż mają znak A-7 - tyle, że ten znak jest dla nich, a nie dla nas): pierwszeństwo na skrzyżowaniu, na którym nie ma oznakowania dotyczącego pierwszeństwa w polskich przepisach wymaga wcześniejszego znaku D-1 (który nie został odwołany przez D-2): przez wjazdem na SoRO takich znaków nie ma: bo jest A-7. A to by znaczyło, że każde takie cząstkowe skrzyżowanie jest skrzyżowaniem równorzędnym. Tak jednak nie jest, co w zasadzie eliminuje tezę o wielu skrzyżowaniach.

      Piotr PilinkoPiotr Pilinko5 dni temu
    • @Piotr Pilinko Znam treść tego paragrafu i umiem rozpoznać liczbę pojedynczą. :) Znam też treść definicji skrzyżowania w PoRD. Przytoczony przez Ciebie ustęp 1 dokładnie mówi o tym, że na skrzyżowaniu, czyli w tym wypadku na rozwidleniu drogi wlotowej i drogi stanowiącej obwiednię ronda, odbywa się ruch dookoła wyspy lub placu. Czyli że na tym rozwidleniu obowiązuje Cię nakaz jazdy zgodnie z kierunkiem pokazanym na znaku. Nie możesz na nim skręcić w lewo ani zawrócić. I dopiero, gdy dojedziesz do następnego skrzyżowania jakim jest rozwidlenie kolejnej drogi wlotowej i obwiedni ronda, możesz zaniechać jazdy wokół wyspy lub placu, skręcając na tym skrzyżowaniu w prawo. Potoczne określenie "rondo" to w rozumieniu PoRD droga zapętlona wokół wyspy lub placu. Tak dla dodatkowych przemyśleń: 1. Jeśli któryś z wlotów byłby drogą wewnętrzną, to gdyby traktować rondo jako jedno skrzyżowanie, to przy tym wlocie by to skrzyżowanie zanikało? 2. Jeśli rondo byłoby jednym skrzyżowaniem, to przytoczona przez Ciebie dyspozycja znaku C-12 oznaczałby, że po wjechaniu na rondo nie można już z niego zjechać, bo "na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku" i nigdzie indziej. :)

      Radosław BuchtaRadosław Buchta5 dni temu
    • @Radosław Buchta Z rozporządzenia dotyczącego znaków i sygnałów drogowych: "§ 36. 1. Znak C-12 „ruch okrężny” oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. 2. Znak C-12 występujący łącznie ze znakiem A-7 oznacza pierwszeństwo kierującego znajdującego się na skrzyżowaniu przed kierującym wjeżdżającym (wchodzącym) na to skrzyżowanie." Zwróć uwagę na liczbę pojedynczą.

      Piotr PilinkoPiotr Pilinko5 dni temu
    • @Radosław Buchta przeczytaj po prostu PoRD i nie będzie problemu ... Czy myję.. hmmm, dobre pytanie, nigdy nie zastanawiałem się nad takimi bzdurami, muszę sprawdzić 👌🤣👍 szerokości..

      smok wawelskismok wawelski5 dni temu
  • Przecież ani znaki pionowe ani linie na jezdni nie mogą komuś coś zakazać ani czegoś zabronić. To są tylko takie luźne sugestie - do ewentualnego omówienia przy kawie…

    Sławomir JastrzębskiSławomir Jastrzębski5 dni temu
    • Boje się, że masa kierowców-kretynów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem tak uważa...

      Kiczort111Kiczort1115 dni temu
  • 0:30 można? można :D A co do krawędzi to przecież zależy od zakrętu, motocyklem skręcając w lewo musisz / powinieneś trzymać się prawej strony jezdni, tak samo samochodem ciężarowym lub po prostu jak nie widzisz co się dzieje do cholery za zakrętem ;)

    MichalMichal6 dni temu
    • @Michal Smola no tak, jak staniesz na skrzyżowaniu to tak, trzeba jechać że swojego psa przede wszystkim chyba że jedziesz gabarytem to nie koniecznie.

      MichalMichal5 dni temu
    • Co innego łuk drogi a co innego skrzyżowanie

      Michal SmolaMichal Smola5 dni temu
  • ten moment, kiedy lepsze wychowanie komunikacyjne - pod każdym względem - jest na tym kanale niż w szkole ucząc się na kartę rowerową. Szkoda, że w szkole mają to w dupie... kartę rowerową mam od 3 lat zdając dzięki temu programowi, bo w szkole jedynie co miałam z nauki to jak używać ,,kierunkowskazów" na rowerze 😒

    PawPaw6 dni temu
    • @smok wawelski posiadanie kr przy tym wychowaniu komunikacyjnym, które miałam do tej pory nic nie pomoże, ale oglądanie JB na pewno coś da. Również pozdrawiam

      PawPaw5 dni temu
    • @Paw mam nadzieję, że posiadanie KR i oglądanie JB w przyszłości zaowocuje na kursie i egzaminie na PJ.. Powodzenia, szerokości.

      smok wawelskismok wawelski5 dni temu
    • @Marcin Nowak jest i w mojej szkole podstawowej było to obowiązkowe, a w szkole siostry (chodziłyśmy do innych) było dobrowolne. Ja te kartę mam tylko dlatego, że byłam do tego zmuszona przez placówkę, chociaż w ogóle nie jeżdżę na rowerze

      PawPaw5 dni temu
    • @Marcin Nowak jeśli chcesz legalnie jeździć rowerem przed 18 rokiem życia, to powinieneś mieć.

      loonatic90loonatic905 dni temu
    • To jest jeszcze taki wynalazek jak karta rowerowa? Myślałem ze to juz odeszło do lamusa

      Marcin NowakMarcin Nowak5 dni temu
  • Panie Marku! Moim zdaniem organizator ruchu sankcjonuje tego typu manewry stosując dziwne oznakowanie poziome. Proszę przejechać ulicą Piłsudskiego i skręcić w lewo w ulicę Garncarską po popisach malarskich drogowców z ubiegłego tygodnia.

    MrCzokapikMrCzokapik6 dni temu
    • Kraków to chyba najgorsze miasto w Polsce, w którym organizator ruchu wręcz walczy z kierowcami stosując nielogiczne oznakowanie...

      Piotr PilinkoPiotr Pilinko5 dni temu
  • Panie Marku już wyjaśniam ,ten bus o którym mowa w 2 minucie skręcający z prawego prasa w lewo, usiłujący ominąć osobówkę również skręcającą w lewo robi to bo się niecierpliwi czyt. (wkur#$^ia),ze osobówka stoi i nie zbiera się do skrętu , dlatego busiarz daje mu "lekcję " jak jeździć ,a że łamie przy tym przepisy to już inna sprawa.

    PiterPiter6 dni temu
    • @Bogusław Baś nie rozładował nic, na dodatek zatkał tego co chciał skręcić w prawo

      Michał SkotnicznyMichał Skotniczny2 dni temu
    • @Bogusław Baś I nie rozładował w ten kuriozalny sposób niczego.

      Łukasz BieńŁukasz Bień4 dni temu
    • Myślę, że busiarz myśli, że szybciej rozładuje się ruch, gdy skręcą równocześnie dwa samochody w tym samym czasie. On poczeka aż ten pierwszy pojedzie i spokojnie ruszy za nim. Może się mylę, ale nie widzę, żeby kierowca busa wpychał się przed osobówkę. Po wjechaniu na skrzyżowanie wyraźnie hamuje. Oczywiście nie powinien tak jechać.

      Bogusław BaśBogusław Baś5 dni temu
    • @Piter Jeśli dojdzie w takiej sytuacji do zderzenia, to wina jest raczej oczywista.

      Piotr PilinkoPiotr Pilinko5 dni temu
    • @Łukasz Bień Fakt , tam jest wąsko i w ogóle wjazd na Gertrudy bywa trudny bo i tramwaje i duży ruch w stronę Wawelu ale widać busiarz podjeżdża celowo koło osobówki by lepiej widzieć co się dzieje na skrzyżowaniu po czym się ryje na chama i tyle .

      PiterPiter6 dni temu
  • Kto tych głąbów uczy jeździć....:?

    TrancerGTRTrancerGTR6 dni temu
    • Jak to pan Marek powiedział: wtórny analfabetyzm. Kiedyś coś tam słyszeli na kursie, ale co z tego.

      OMEN (◉_◉)OMEN (◉_◉)5 dni temu
    • Kto im pozwolił na zdanie egzaminu?

      Piotr PilinkoPiotr Pilinko5 dni temu
  • Serdeczne podziekowania dla Panstwa prowadzacych program. Czesto ogladam Wasze filmy Pomocne I ciekawe. DZIEKUJE

    Gregoriew GrzegoszczykiewiczGregoriew Grzegoszczykiewicz6 dni temu
  • Ci co dają negatywną ocenę filmu to chyba aktorzy z filmu 😉 Nie rozumiem... Wyjaśnia obszernie jak się jeździ a jak nie a ludzie i tak dają łapkę w dół... A na drodze to tylko palec w górę z za szyby 😉😉😉😉

    Kwachu KwachuKwachu Kwachu6 dni temu
    • @Zamenis longissimus Chyba zabolało, więc nie zrozumiałeś. Urodziłeś się wczoraj czy nie umiesz pomyśleć? Jest coś takiego jak szyderstwo. Tutaj łączy się z rzeczywistością, ale kto łamie na siłę przepisy, nie ogarnie tego na bank.

      RaptoR1261RaptoR12614 dni temu
    • @Zamenis longissimus pewnie troluje bo czubem jest xd

      MateoMateo5 dni temu
    • @RaptoR1261 Ty tak poważnie? Czy trollujesz?

      Zamenis longissimusZamenis longissimus5 dni temu
    • @OMEN (◉_◉) Wolnym i niezależnym gościem, którego nie będą ograniczali jakieś śmieszne urzędasy.

      RaptoR1261RaptoR12615 dni temu
    • @RaptoR1261 "przecież zasady są po to, żeby je łamać" - a jak chce złamać tą zasadę to kim jestem?

      OMEN (◉_◉)OMEN (◉_◉)5 dni temu
  • Za łatwo zrobić prawo jazdy. Testy powinny być tak jak dawniej - wielokrotnego wyboru. Egzamin powinien kosztować 1/3 średniej krajowej. Mandaty powinny wzrosnąć o 300%. Represje, represje i jeszcze raz represje. Tu nie chodzi o to żeby gnębić kierowców. Kulturalny, przestrzegający przepisy kierowca nie zauważy zmiany. Odczują ją piraci .... i bardzo dobrze

    paswoord1paswoord16 dni temu
    • @Bogusław Baś na zachodzie,chorendalne mandaty zapewniły spokój na drogach. Co z tego, że Polacy za granicą są w mniejszości, skoro i tak jeżdżą po swojemu pomimo, że są w mniejszości

      paswoord1paswoord15 dni temu
    • Chyba nie chodzi o karanie (choć mandaty mają śmiesznie niskie kwoty - to nie jest kara dla niektórych, ale płatność "końcówki" z wypłaty) ale o społeczne (czytaj: ogólne) przyzwolenie na niektóre zachowania "bo mnie się może też kiedyś przydarzyć". Powinniśmy dawać przykład jazdy tak żeby "piraci" byli w wyraźnej mniejszości (raczej nikt nie lubi się zbytnio wyróżniać złym zachowaniem) - co ma w założeniu zarówno ten program jak i prowadzący.

      Bogusław BaśBogusław Baś5 dni temu
    • @raf1ks W Polsce nie trzeba znać nawet przepisów, by zdać egzamin - wystarczy umieć rozwiązywać testy. Wstyd się przyznać, ale sam ustawę PoRD i rozporządzenie dotyczące znaków i sygnałów drogowych przeczytałem długo po zdanym egzaminie.

      Piotr PilinkoPiotr Pilinko5 dni temu
    • Problem nie leży w tym jak łatwo jest zdobyć PJ, bowiem Polska zalicza się do krajów gdzie zdać jest ciężko egzamin, a w tym iż zbyt trudno się to PJ później traci. W tej kwestii również Polska należy do państw w którym dość mocno trzeba się postarać i mieć jeszcze do tego pecha aby to PJ stracić. W innych krajach PJ robi się znacznie łatwiej, przynajmniej za pierwszym razem, ale i znacznie łatwiej jest je stracić. Przykład Norwegii gdzie mamy 8 pkt karnych na 3 lata, a za przekroczenie prędkości o 11 km/h w zabudowanym jest już 1 pkt, a za przekroczenie powyżej 25 km/h punktów karnych jest 4 i zatrzymanie PJ na okres od 3 tygodni do 5 miesięcy.

      raf1ksraf1ks6 dni temu
    • koszta egzaminu (stosunkowo niskie nota bene) nie są tutaj jakimś istotnym problemem, ale powiedzmy, że brakuje pewnych, dodatkowych (i obowiązkowych rzecz jasna) warunków które powinni spełniać kandydaci, aby w ogóle mogli się ubiegać o prawo jazdy... a konkretnie mam na myśli takie warunki jak: 1. badania psychologiczne (niektórzy po prostu jeżdżą autami tak, jakby prawa fizyki ich nie dotyczyły albo jeżdżą na zasadzie "będę odpie*****ł manianę na drodze - co może pójść nie tak?") Normalny człowiek wie, że zachowując się na drodze jak ostatni de.il i ignorant może po prostu doprowadzić do tragedii. 2. niekaralność np. w kwestii przestępstw przeciwko mieniu i życiu (chyba nawet największy naiwniak nie uwierzy, że kreatura która była w stanie świadomie i dobrowolnie pozbawić kogoś zdrowia lub życia będzie grzecznie i potulnie poruszać się zgodnie z przepisami RD...) 3. Badania na poziom inteligencji (poniekąd... chyba mocno wiąże się to z pkt nr 1 - on powinien zrobić wystarczający "odsiew" półgłówków :) ) 4. Wzrost mandatów - jak najbardziej za. I najlepiej aby ten wzrost był wykładniczy, tzn. mandaty za najdrobniejsze wykroczenia - wzrost x2; za 'średnie' akcje - x3 lub x4; a za najpoważniejsze akcje - nawet niech wzrosną 5 razy.

      PietorPietor6 dni temu
  • chyba nie mają o czym kręcić odcinków, bo wszystko się powtarza

    ElektrykPLElektrykPL6 dni temu
    • @ElektrykPL bo są mądrzejsi :D

      sp33dysp33dy5 dni temu
    • @ElektrykPL Problem w tym, że nie zwiększają zasięgów. Te odcinki lub informacje o kanale powinny pojawiać się prawie że wszędzie.

      RaptoR1261RaptoR12616 dni temu
    • @Łukasz Bień bo ten program to nawet 1% kierowców nie ogląda

      ElektrykPLElektrykPL6 dni temu
    • W sumie jak ma się nie powtarzać, jak kręcą to od prawie 20 lat, a problemy zwykle wciąż te same?

      Łukasz BieńŁukasz Bień6 dni temu
  • A może w dużej mierze do takich sytuacji doprowadza mierna jakość ośrodków szkolenia kandydatów na kierowców, bo oni po prostu nie znają przepisów i nie potrafią jeździć?

    Mikroelektronika MixpolMikroelektronika Mixpol6 dni temu
    • @Kiczort111 szczerze mówiąc swojego egzaminu wewnętrznego już nie pamiętam, teoretycznego zresztą też (może, że miałem jedno pytanie z osobą niepełnosprawną). Ludzie znają większość podstawowych przepisów, ale twierdzą że do niektórych nie muszą się stosować, „bo mi się nic nie stanie przecież”.

      Kamil ArtKamil Art5 dni temu
    • @Kamil Art Moim zdaniem podczas egzaminów wewnętrznych odsiew ludzi, którzy olali naukę teorii powinien być znacznie większy. U mnie w szkole jazdy był śmiechu warty egzamin jak się dwójkami ten "egzamin" pisało.

      Kiczort111Kiczort1115 dni temu
    • Znają bardzo dobrze, ale uważają, że przepisy są głupie.

      Kamil ArtKamil Art5 dni temu
  • Nadmierne uprzywilejowanie komukikacji miejskiej jest przy placu imbramowskim. Co za ciul wymyślił żeby tam jeden pas wypierdzielić całkowicie i zrobić tam bus pas? Tam korkuje od zawsze a teraz gdy na opolskiej sa remonty to jest jakaś makabra

    didactylos6didactylos66 dni temu
  • nudny odcinek, w następnym poproszę o jakieś lasery i wybuchy.

    Kemal 121Kemal 1216 dni temu
  • W mieście blokowanie ruchu, a poza miastem takie skręcanie to proszenie się o poważny wypadek, lewoskręt od prawej krawędzi w wykonaniu mniejszego uczestnika ruchu nie będzie widoczny dla innych, którzy postanowią wykonać manewr wyprzedzania. Niby błahostka, niechlujność ale można samego siebie wpakować w gips taką jazdą...

    Sebastian ŚledźSebastian Śledź6 dni temu
    • albo w trumnę

      yoghassyoghass6 dni temu
  • Problem z tymi pasami na rondzie Matecznego jest taki, że jadąc od Wadowickiej mamy tylko jeden pas do jazdy na wprost, skrajny prawy jest do prawoskrętu. Ta interpretacja "narzuca się" przy rozliczaniu pasów do wjazdu w Kalwaryjską, bo przecież skoro jadę ze skrajnego prawego pasa do jazdy na wprost przed rondem, to chcę skończyć na skrajnym prawym pasie za rondem. Przydałoby się żeby organizator ruchu albo dopuścił jazdę na wprost z pasa całkiem prawego na Wadowickiej (tak jak to kiedyś było), albo zlikwidował te kilka metrów 2 pasów na samym rondzie, albo zwęził Kalwaryjską do 1 pasa od wlotu, albo przynajmniej dał ciągłość lewemu pasowi na Kalwaryjskiej a prawy ustawił jako zanikający, inaczej to zamieszanie się nie skończy - to tylko jeden (obok nadużywania znaków "droga wewnętrzna" i "strefa zamieszkania" zamiast "ustąp pierwszeństwa") z wielu przykładów organizacji ruchu w Krakowie która z przepisami jest zgodna, ale niepotrzebnie utrudnia interpretację kierowcom i powoduje zagrożenie. Albo chociaż jakieś linie prowadzące...

    konto googlekonto google6 dni temu
    • Na Matecznym obok biurowca został poszerzony chodnik przez co wjeżdzajać w Kalwaryjska dwa samochody nie zmieszczą się obok siebie i musza na zakładke wjeżdżać już z ronda

      KUBULKUBUL5 dni temu
    • Zwężenie wjazdu na Kalwaryjską jest bez sensu, bo właśnie takie rozwiązanie, jakie jest teraz, ma upłynnić ruch, dać szansę na wjazd większej liczbie pojazdów w Kalwaryjską na jednym cyklu świateł.

      Łukasz BieńŁukasz Bień6 dni temu
    • Linie prowadzące to tutaj minimum jakie trzeba zastosować.

      A SA S6 dni temu
  • Żenujące jak nieudolnie zorganizowane jest to miasto, a wini się kierowców. I te pouczające i umoralniające filmiki... 🤦‍♂️ Głupków z ludzi robicie, a lenistwo urzędasów aż się wylewa.

    Maciej LewickiMaciej Lewicki6 dni temu
    • @Maciej Lewicki Czuję ulgę korzystając z dróg publicznych wiedząc jak działa prawo o ruchu drogowym. Nie rozumiem komentarza, dla Ciebie to takie obce uczucie, czy jak?

      yoghassyoghass5 dni temu
    • @Maciej Lewicki Nieprawda, gdyby w Polsce za dostanie przykładowo 15 p. karnych traciłoby się prawko, to ludzie musieliby zacząć jeździć ostrożniej, uważniej i nauczyć się teorii.

      Kiczort111Kiczort1115 dni temu
    • @yoghass Czujesz ulgę jak sobie pomyślisz, że jesteś lepszy sort. Ale to nic nie zmienia. Mandatem nie zmienia się rzeczywistości, tylko edukacją i przejrzystym oznaczeniem dróg.

      Maciej LewickiMaciej Lewicki5 dni temu
    • @RaptoR1261 Osobiście widziałem L z lewym kierunkowskazem na rondzie okrężnym. Na youtube też jest taki filmik. To debile, czy tak uczą?

      Maciej LewickiMaciej Lewicki5 dni temu
    • Jak się ma pusto pod czaszką, to i ronda są wyzwaniem. Jak debile nie używają kierunkowskazów podczas zjeżdżania z nich, to czyja wtedy jest wina? Burmistrza miasta, czy prezydenta Gwatemali?

      RaptoR1261RaptoR12616 dni temu
  • Podziękowania dla Pana Marka za mailową odpowiedź na moją prośbę o analizę pewnej sytuacji na drodze. :)

    THU31THU316 dni temu
  • Panie Marku co zrobic jak w czipsach prawojazdy znalezli

    Prze-MytnikPrze-Mytnik6 dni temu
    • Można je do mnie odesłać.

      Bandyta z kamerkąBandyta z kamerką6 dni temu
  • 6:45 Ja właśnie zauważyłem że w nowy SUVach Seata jeżdżą często chamy większe niż w Audi czy BMW. Kupują Seata, czyli tańszy produkt grupy Volkswagen, to samo co w Skodzie, tylko z bardziej ostrymi groźnymi światełkami, ale próbują udowadniać że ich samochody to rasowe, torowe hiszpańskie alfy romeo w wersji quadrifoglio, bo na klapie jest gorrąca południowa nazwa w stylu ,,tarraco'". Chęć udowadniania myślę bierze się z tego, że zdają sobie dobrze sprawę, że w rzeczywistości egzotyczna nazwa, bardziej nerwowy układ kierowniczy i twardsze zawieszenie jeszcze nie oznaczają rasowego auta sportowego, ale prawdopodobnie nie stać ich na nowe prawdziwie sportowe auto z salonu, więc biorą seata żeby mieć substytut sportowego i próbują coś udowadniać stylem jazdy. Myślę że paradoksalnie osoba siedząca w prawdziwym samochodzie sportowym nie miałaby potrzeby bardzo agresywnego pokazywania kto tu rządzi w ruchu miejskim, bo i tak wie że ma dobre auto. A jak ktoś z awansu ma seata to musi się popisać, bo mu się wydaje że ostry reflektor, przetłoczenie zderzaka i znaczek seata (zamontowane na setnym modelu opartym na tej samej budżetowej platformie grupy Volkswagen) sprawiają, że już jest hiszpańskim Vin Dieslem z szybkich i wściekłych. Ostatnio właśnie miałem nieprzyjemność rozmawiać przez szybę z kolejnym agresywnym idiotą w Seacie, który jeździł jakby był na planie szybkich i wściekłych, wyglądał właśnie jak marna podróbka aktorów grających w tym filmie.

    Tomasz KolowcaTomasz Kolowca6 dni temu
  • W mieście wszystko jest wyrysowane znakami poziomymi i pionowymi jak w kolorowance dla dzieci, no prawie wszystko, bo są też nie wyznaczone pasy ruchu, zasady są tak banalnie proste że nie sposób się pomylić, co ci kierowcy mają w głowach .

    Artur MacArtur Mac6 dni temu
  • Dwia ewidentne problemy, to: Totalna głupota zarządcy dróg miasta Krakowa! Drugi niestety jeszcze bardziej poważny problem to szkolenie kierowców. Niestety w Krakowie uczy się kursantów do egzaminu, a nie uczy się zachowania na drodze. Wystarczy wjechać na rondo Grzegórzeckie i zobaczyć te stada "elek" jeżdżących po trasach egzaminacyjnych. To totalny idiotyzm!! Temat z nauką jazdy to nie tylko ilośc godzin, ale ich jakość przejachanych na drodze przez kursanta. O poziomie instruktorów tez by wiele powiedzieć a raczej to szkoda mówić wystarczy przypatrzeć się jak uczą np. lewo skrętu!!! Dramat!!! A gdzie jest policja na Matecznym? Przedstawiony zjazd i wymuszenia kierowców jadących środkowym wygaszanym pasem !! Pozdrawiam

    Magik OldboyMagik Oldboy6 dni temu
    • @Maciej Lewicki a na zjeździe z ronda Matecznego w ul. Kalwaryjską sa namalowne pasy i tylko idiota lub zwykły debil nie stosuje się do nich i wymusza pierwszeństwo. Tak tam powinna stać policja i zrobić porządek bo oznakowanie jest prawidłowe. Pozdrawiam i proszę nie pisać bzdur zanim nie sprawdzi pan na sobie jak to wygląda!

      Magik OldboyMagik Oldboy6 dni temu
    • @Magik Oldboy Gdzie są pasy? Nie ma pasów namalowanych. Krótkowzroczność i brak mądrego działania urzędasów doprowadza do takiego chaosu. I aż dziwne, że dołączają się do tego takie berety, które zamordystycznie chcą stawiać policjantów (a wiadomo jaką mamy policję 🤣 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️) i w ten głupi sposób rozwiązywać prosty problem. A rozwiązaniem jest to, żeby NAMALOWAĆ PASY!!!

      Maciej LewickiMaciej Lewicki6 dni temu
    • @Maciej Lewicki właśnie na Matecznym powinna stać policja. Tam są znaki i pasy wymalowane! I tam powinno się kierowców, bandytów za kierownicą wyłapywać. A policja dzis tylko z radarkami ugania się za obcymi rejestracjami.

      Magik OldboyMagik Oldboy6 dni temu
    • Oczywiście, najlepiej dokarmiać policjantów. A gdzie pasy namalowane, żeby nikt nie miał wątpliwości? Władze nie mają znowu czasu i pieniędzy? Już ze zdzierania ze stref parkingowych miały być pieniądze, a jak jest to każdy widzi.

      Maciej LewickiMaciej Lewicki6 dni temu
  • Oddzielić pasy na liniach ciągłych wysokimi progami i ludzie nauczą się jeździć

    pogadajzrekapogadajzreka6 dni temu
    • @pogadajzreka ciągnikiem z naczepą lub ciężarówką nie da się, tył musi zajść

      heheikeheheike6 dni temu
    • @heheike Jak się nie umie jeździć prawidłowo w liniach to lepiej od razu oddać prawko i jeździć Uberem

      pogadajzrekapogadajzreka6 dni temu
    • @pogadajzreka na zakrętach nie ma opcji

      heheikeheheike6 dni temu
    • @heheike Pomieszczą się. Gdyby się nie mieściły nie byłoby wyznaczonych pasów ruchu.

      pogadajzrekapogadajzreka6 dni temu
    • @Maciej Lewicki Sam jesteś lewak. Taki próg jest w Poznaniu na jednym ze skrzyżowań z jednej strony, żeby ludzie na zielonej strzałce nie zajeżdżali drogi tym co mają zielone. I powstał on właśnie dlatego, że ludzie mają w dupie linie ciągłą. Poza tym jakoś na progi przed przejściem nikt nie narzeka mimo iż obowiązkowo trzeba zachować ostrożność i zwolnić. Widocznie panie lewaku sam nie przestrzegasz linii ciągłych.

      pogadajzrekapogadajzreka6 dni temu
  • A to co zrobiliście na Rondzie Grunwaldzkim, to ktoś powinien zostać ukarany. Kompletne zakorkowanie miasta! Zróbcie coś z tym.

    Maciej LewickiMaciej Lewicki6 dni temu
  • To jest Polska.

    Jacek MazurJacek Mazur6 dni temu
    • Ojojojojoj.

      Maciej LewickiMaciej Lewicki6 dni temu
  • 6:18 może by tak władze pomalowały pasy, to wtedy kierowcy nie musieliby kreślić ich sobie w wyobraźni. Przestańcie bredzić, że na matecznym są namalowane pasy. Obecnie na wprost prowadzi lewy pas, a nie prawy.

    Maciej LewickiMaciej Lewicki6 dni temu
    • @KUBUL bzdura

      Michał SkotnicznyMichał Skotniczny2 dni temu
    • @Maciej Lewicki jeśli uważasz, że jestem cwaniakiem, bo potrafię ogarnąć proste skrzyżowanie, to masz coś z mózgiem 🤣 o co chodzi z tym „psem”? You tuba Ci w więzieniu włączyli czy co,

      Kamil ArtKamil Art5 dni temu
    • @Kamil Art Twoje cwaniacto jest najgorsze. Zabija myśleni, bo wyżej się sra, niż ma. Żegnam psa.

      Maciej LewickiMaciej Lewicki5 dni temu
    • @Maciej Lewicki dalej się ośmieszasz swoją niekompetencją? Niewidomy lepiej by ogarnął to rondo niż Ty 🤣

      Kamil ArtKamil Art5 dni temu
    • Postaw się okrutnej władzy ruszając głową i nie dawaj im dodatkowej kasy. Zdziwienie, że w ruchu drogowym trzeba myśleć? Skąd się urwałeś. Serio na każdym rogu muszą stać smutni Panowie, a mandaty mają być takie jak w Szwajcarii żeby nikt nie jechał jak debil?

      RaptoR1261RaptoR12616 dni temu
  • Cechuje nas niechlujstwo.

    WASOKWASOK6 dni temu
  • Dzięki za wyjaśnienia.

    JanōsikJanōsik6 dni temu
  • hyy lewy czy prawy a pojade prawym wszyscy tak jada

    Wookiee85Wookiee856 dni temu
  • Czy pani widzi cokolwiek z tą maseczką na oczach?

    Maciej LewickiMaciej Lewicki6 dni temu
    • Spokojnie politycy uzgodnili z wirusem, że od 15 nie będzie on zagrożeniem na otwartej przestrzeni.

      Kiczort111Kiczort1115 dni temu
  • Przepraszam czy ja jadę z przyczepą czy bez?

    WiktorWiktor6 dni temu
  • I wieczór staje się lepszy.

    WASOKWASOK6 dni temu
  • 0:35 gdyby nie te słupki na chodniku to kto wie czy by przesympatyczna Pani Beata nie miała bliskiego spotkania z tym żółtym jeepem. 1:40 Panie Marku, drobna uwaga do tej sytuacji. To jest wyjazd z Sebastiana. Tam skręcając w lewo jest możliwość wjazdu na dwa wyznaczone pasy ruchu, jeden na torowisku, a drugi poza, przy krawężniku.

    rieslingriesling6 dni temu
    • @marcin .k1989 Jeżeli ktoś twierdzi inaczej to tego kogoś powinieneś uświadomić.

      rieslingriesling5 dni temu
    • 1:40 co nie zmienia faktu ze w lewo (na dowolnie wybrany przez Ciebie pas) mozna jechac tylko z lewej krawedzi swojego pasa ruchu.

      marcin .k1989marcin .k19895 dni temu
  • Uwazam, ze Prawo Jazdy powinno byc elitarne. A w Krakowie to nawet taksiarze jezdza jak uposledzeni

    TheSzummTheSzumm6 dni temu
    • Jak sie poslucha niektorych tlumaczen osob, ktore zostaly zatrzymane np. za wyprzedzanie na przejsciu to rece opadaja i nie tylko rece

      TheSzummTheSzumm4 dni temu
    • NIe tylko taksiarze, ale generalnie wszysci ci którzy są w pracy za kółkiem. Przypatrz się jak jeżdżą kierowcy białych dostawczaków.

      rieslingriesling5 dni temu
    • Tam od razu elitarne. Po prostu jego zdobycie powinno być dużo bardziej utrudnione. Psycholog i zdawanie egzaminów kontrolnych co ileś czasu (zwłaszcza po zmianie przepisów) obowiązkowo dla wszystkich. Niestety to wszystko i tak jest za mało, bo debile wsiadają za kółko nawet bez PJ.

      sp33dysp33dy5 dni temu
    • @Piotr Pilinko I ty byś ni zdał.

      Maciej LewickiMaciej Lewicki5 dni temu
    • NIe tyle elitarne, co należałoby sprawdzić RZECZYWISTĄ znajomość przepisów i umiejętności jazdy - tego pierwszego NIE ROBI test - prawdę mówiąc nawet krótka rozmowa by wykazała, czy kandydat zna przepisy. A i warto, by psycholog sobie pogadał z kandydatem: jak ktoś chce w Polsce otrzymać pozwolenie na broń, to musi taką rozmowę odbyć, a kierując 1,5 tonowym pojazdem może nawet ktoś nie kontrolującym emocji.

      Piotr PilinkoPiotr Pilinko5 dni temu
  • Na matecznym jest ciągle to samo, haha taka organizacja trzeba tam uważać , z wadowickiej jeden pas do jazdy prosto a już na kalwaryjskiej dwa. Zawsze jadę lewym do końca, można też na rodzie ustawić się w prawo jak pan dworak pokazał. Zazwyczaj jest tak że kierowcy przecinają po za rondem

    Esieek91Esieek916 dni temu
  • Coraz bardziej powszechne zauwazylem rowniez scinanie zakretow a o przejazdach na czerwonym nie wspominam bo to juz norma.

    adam jachnaadam jachna6 dni temu
    • Ja ostatnio miałem sytuację że za przejściem jest droga w prawo więc chce skręcić, zwalniam a jakiś czub na przejściu dla pieszych mnie wyprzedza

      MateoMateo5 dni temu
    • tak se mysle ze przydaly by sie jakies badania psychiatryczne jak z bronia palna zanim dostaniesz prawojazdy

      Wookiee85Wookiee856 dni temu
    • no i na przejsciach dla pieszych jak ktos sie zatrzyma na prawym a lewym jada, on chyba na prawym na cherbate sie zatrzymal (masakra takie myslenie albo i niemyslenie, opamietaja sie jak kogos zabija?)

      Wookiee85Wookiee856 dni temu
  • w ciemno łapa w górę.

    Jan JanowskiJan Janowski6 dni temu
  • Kiedy będą odcinki z policją?

    kosix1987kosix19876 dni temu
  • niestety ale już dawno wyparowały mózgi 90% kerowników swoich kiełbasowozów

    DanieLLoDanieLLo6 dni temu
  • Bo tak ciężko domalować trochę pasa prowadzącego do danych pasów.

    WooQashWooQash6 dni temu
    • Co daje malowanie, skoro ludzie notorycznie jeżdżą po ciągłych i miejscach wyłączonych z ruchu? Jeśli brak domalowanej lini jest dla ciebie problemem, to czas przesiąść się na inny środek komunikacji.

      RaptoR1261RaptoR12616 dni temu
    • @Patryk D Ludzie krzyczą, że za dużo znaków pionowych, niezrozumiałe i należy likwidować, ale dla równowagi marzy im się sieczka poziomych... :)

      Scool plScool pl6 dni temu
    • a to już trzeba mazać po skrzyżowaniach bo część kierowców nie rozumie jak należy jechać gdy z 1 pasa robią się 2?

      Patryk DPatryk D6 dni temu
    • malowaz, zaznaczac jak ktos muzgo nie uzywa to i nawet ciagla linia lub czerwone nie przeszkadza

      Wookiee85Wookiee856 dni temu
  • Panie Marku, całkiem nie rozumiem pana oburzenia. Przecież ci wszyscy kierowcy prowadzili 18 metrowy zestaw, naturalne jest więc, że skręty musieli wykonać w ten sposób.

    Zamenis longissimusZamenis longissimus6 dni temu
  • Przerażające jest to że ludzie nie znają podstawowych przepisów i jeszcze maja pretensje do tych którzy jada prawidłowo!

    MultiAlvexMultiAlvex6 dni temu
    • troche jak z baranami (nie wiem gdzie isc pojde gdzie wszyscy ) a potem juz jezdzi sie tak (zle) na pamiec bo przeciesz wiekszosc tak jedzie. No i potem pretensje do tego co dobrze pojechal.

      Wookiee85Wookiee856 dni temu
    • bo to polaczek z krwi i kosci... on wie najlepiej pan i wladca poteznego narodu

      gostek gosteksgostek gosteks6 dni temu
    • Tak jest w każdej dziedzinie życia :((((

      Zamenis longissimusZamenis longissimus6 dni temu
    • Ci są najgorsi

      Miłosz PasierbińskiMiłosz Pasierbiński6 dni temu
  • Dobrze powiedziane "wtórny analfabetyzm" drogowy. Zjawisko się szerzy, bo dawniej tacy ludzie przerzucali gnój i nikt o nich nie wiedział.

    Waflo KazmierczykWaflo Kazmierczyk6 dni temu
    • Waflu, to opowiedz o tym jak przerzucałeś ten gnój.

      Maciej LewickiMaciej Lewicki6 dni temu
  • miły pan dziadzio fajnie objasnia

    gostek gosteksgostek gosteks6 dni temu
  • 3:24 prawdę powiedziawszy to kierowca który przeskoczył na prawy pas już powinien widzieć że biały nie dość że sygnalizuje to jest w trakcie manewru. Ustąpił taksówce i skręca. Więc czy ja wiem czy tu nie jest nadgorliwość rejestrującego? Ja bym się po prostu zatrzymał i puścił bez dojeżdżania na centymetry. Ten manewr widać całkiem dobrze.

    Krzysztof MazurkiewiczKrzysztof Mazurkiewicz6 dni temu
    • @Belormoroth Byłoby możliwe, jak nie na jeden raz, to na dwa. Tyle że i tak ten nagrywający zachował się jeszcze gorzej, bo przecież równie dobrze ten gość mógłby po prostu zmieniać pas i tyle. Po co przyspieszał, to sam chyba tylko wie.

      Łukasz BieńŁukasz Bień4 dni temu
    • Skrecenie w te brame byloby z prawego pasa fizycznie niemozliwe chyba ze jakims fiatem 126p. Zobacz jak juz wjezdza ile jest miejsca po bokach. Nagrywajacy chcial przykozaczyc a wyszedl na buraka.

      BelormorothBelormoroth4 dni temu
    • @Krzysztof Mazurkiewicz Buspas jest na prawym pasie przed skrętem, po skręcie już go nie ma.

      Łukasz BieńŁukasz Bień5 dni temu
    • @Łukasz Bień z materiału wynika że tam ma byc Buspas i Taxi na prawym pasie

      Krzysztof MazurkiewiczKrzysztof Mazurkiewicz6 dni temu
    • Ja nie rozumiem, czemu nie skręcił od razu na prawy pas, skoro nikomu nie zajechałby drogi (z prawego pasa na prawy nie skręcał w tej sytuacji nikt). A że nagrywający trochę przedobrzył, to inna sprawa.

      Łukasz BieńŁukasz Bień6 dni temu
  • Skręcanie i zmiany pasa to horror, plus brak włączania kierunkowskazu. Najgorsze ze to prawie norma, nie wiem czy to mieszkańcy ze wschodu?.

    nh1949.artnh1949.art6 dni temu
  • W koncu nowe intro :)

    Michal SmolaMichal Smola6 dni temu
  • Nie wiem czemu ma służyć tak głupie używanie wyolbrzymionych twierdzeń. Filmy pokazujące skręcanie od prawej krawędzi w lewo są aż WSTRZĄSAJĄCE? Myślenie podczas mówienia jest niezwykle cenne. A sensacki ton rodem z tabloidów to raczej zaprzeczenie profesjonalizmu.

    Agata Ptasznik-CzyżAgata Ptasznik-Czyż6 dni temu
    • @Piotr Pilinko No i co z tego? I właśnie wynika z tego, że te pasy mają być namalowane dla korzyści wszystkich. Można się unosić swoją niby wiedzą, wywywższać swoje umiejętności ponad innych, zadzierać nosa, czuć się mądrzejszym i lepszym od innych i wtedy jest się właśnie największym burakiem. Władze są po to, żeby służyć wszystkim obywatelom, pośród których są bardziej kumaci i mniej kumaci, szybsi i wolniejsi itp. (to normalne i oczywiste) i m.in. oznaczenia drogi mają być na tyle czytelne, żeby NIKT NIE MIAŁ WĄTPLIWOŚCI. Szkoda, że nie można tu wstawiać zdjęć, bo mógłbym wstawić dziesiątki przykładów debilizmu władz, a nie kierowców. Pytanie czy we władzach, urzędach siedzi kompetentna osoba, czy znajomi, których szczytem jest kreatywność rodem z filmu "Poszukiwany, poszukiwana" (gdy pan dyrektor chciał przestawiać jezioro, a wszyscy mu przyklaskiwali). Pasy mają być namalowane dla bezpieczeństwa wszystkich.

      Maciej LewickiMaciej Lewicki5 dni temu
    • Jeśli kierowca nie potrafi wykonać poprawnie ELEMENTARNEGO manewru zmiany pasa, czy skrętu z właściwego pasa, to co dopiero trudniejsze manewry? A to właśnie te błędy są najczęstszymi przyczynami wypadków (czyli zajechanie pasa ruchu lub nie ustąpienie pierwszeństwa podczas wyjazdu z drogi podporządkowanej).

      Piotr PilinkoPiotr Pilinko5 dni temu
    • @Waflo Kazmierczyk No popatrz, a ciebie rodzice skrzywdzili dając ci Wafel na imię.

      Maciej LewickiMaciej Lewicki6 dni temu
    • Nie zgadzam się. Głupota polskich kierowców bardzo często doprowadza do wypadków, i tych śmiertelnych i tych powodujących uszczerbek na zdrowiu. Od wielu lat wiele się nie zmienia statystyki mówią same za siebie. Nieznajomość przepisów na każdym kroku. Moim zdaniem ton i stwierdzenia są adekwatne do sytuacji.

      AnteksHDAnteksHD6 dni temu
    • @Waflo Kazmierczyk A co moje nazwisko ma do sposobu wypowiadania się prowadzącej? Na nic bardziej merytorycznego cię nie stać?

      Agata Ptasznik-CzyżAgata Ptasznik-Czyż6 dni temu
  • 7:02 - wystarczyłoby tam troszkę farby, kilka machnięć i gotowe linie prowadzące - ale nie zostawmy jak jest, mimo, że masa kierowców się myli i najwyżej się pozderzają

    Paweł PodolecPaweł Podolec6 dni temu
    • @Maciej Lewicki niestety także Ci umysłowi, jak Ty, skręcający w prawo z osi jezdni i lewo z prawej krawędzi. Takim żadne linie nie pomogą.

      Kamil ArtKamil Art5 dni temu
    • @Maciej Lewicki odnosnie nieformalnych dwoch pasow ruchu juz bylo setki razy na tym kanale. Poszukaj, obejrzyj i bedziesz wiedzial o co chodzi.

      marcin .k1989marcin .k19895 dni temu
    • @Kamil Art Wyobraź sobie, że z dróg korzystają również osoby niepełnosprawne, inwalidzi. I popatrz mają do tego prawo.

      Maciej LewickiMaciej Lewicki5 dni temu
    • @Maciej Lewicki a Ty? Ofiara losu? Wszyscy winni tylko nie Ty. Rusz mózgiem, a nie udawaj debila, co nie unie jeździć.

      Kamil ArtKamil Art5 dni temu
    • @Maciej Lewicki no dobrze jak wszędzie, są takie ulice ale są i takie na których się nie mieszczą, jeżeli masz ochotę zagłębić temat to wyszukaj sobie definicje droga jezdnia i poczytaj jak stanowią przepisy jaka jest minimalna szerokość kiedy dopuszcza się pasy znacczone i wiele innych zagadnien w temacie. Jeszcze raz Ci pisze to nie jest moja uszczypliwość ja nie jestem z Krakowa ale zdarza się ze przejezdzam tamtędy i przez inne miasta również i wierz mi ze nie ma znaczenia gdzie jesteś, nie znajomość prawa agresja drogowa brak empatii do innych i piractwo jest w całym kraju a to jest główną przyczyną wypadków kolizji itp. I podobnie jest z wlodarzami wszędzie mają ludzi i wszystko w dupie, no niestety taka jest prawda nie zmienisz tego ani ty ani ja ani nikt. Jedyne co możesz zmienić to kraj ale czy gdzie indziej będzie lepiej???? Nie wiem jak chcesz to próbuj.pozdr

      Witold SzczypelWitold Szczypel6 dni temu
  • Polska to sredniowiecze :D

    Whispering ShadowWhispering Shadow6 dni temu
    • nie moge z was napinacie sie jak guma :D przy majtkach

      Whispering ShadowWhispering Shadow5 dni temu
    • @Whispering Shadow No widać, że twoja dumą cebulaka jest urażona

      Paweł Krzysztof KołodziejPaweł Krzysztof Kołodziej5 dni temu
    • @Whispering Shadow , co ty za bzdury opowiadasz? Rzeczywiście nie rozumiesz słów, których używasz. W skrócie średniowiecze to nie okres ciemnoty, tylko okres postępu. Ludzie niestety bezsensownie przypisują średniowieczu rolę odwtotną do rzeczywistej.

      homopoeticus1homopoeticus16 dni temu
    • lohohoho urazona duma Polaka cebulaka :D

      Whispering ShadowWhispering Shadow6 dni temu
    • Polecam się dokształcić o średniowieczu

      Paweł Krzysztof KołodziejPaweł Krzysztof Kołodziej6 dni temu
  • Panie Marku oni myślą że jadą zestawem 16,5 m lub 18,75 m no i się boją że nie da rady się zmieścić :-) * * Btw kierowca zestawu może przy zachowaniu szczególnie bacznej ostrożności nie stosować się do wyznaczonych pasów ruchu ale musi mieć oczy tam gdzie słońce nie dociera

    Stanisław wStanisław w6 dni temu
  • Pozdrowionka dla czytających komentarze 😎

    Pro GaragePro Garage6 dni temu
    • 👍

      06mateusz1206mateusz125 dni temu
    • Dziękuję a co to za firmą państwo są?

      Patryk DPatryk D6 dni temu
    • Wzajemnie.

      Wookiee85Wookiee856 dni temu
    • a dziękujemy :-)

      Beryl KermanBeryl Kerman6 dni temu
  • Pozdrowienia dla prowadzących

    A TA T6 dni temu
PLworld